APOCALIPSA DIN FRESCA „ROATA LUMII” (ROMÂNIA)
Biserica „Sfântul Nicolae” din Scheii Braşovului este un pol spiritual, în jurul căruia a supravieţuit românismul.
Edificiul are multe taine, unele dintre ele nedesluşite până astăzi. Datând ca aşezământ din 1292, Biserica „Sf. Nicolae” domină prin dimensiunile sale impresionante cartierul Scheii Brașovului. Biserica a fost ridicată din piatră, începând din 1495, de către localnici, cu ajutorul domnitorului Ţării Româneşti, Neagoe Basarab. Satul românesc de aici, concentrat în jurul lăcaşului de cult, a fost un centru ortodox puternic din moment ce, în anul 1399, papa Bonifaciu al IX-lea cerea într-o bulă convertirea „schismaticilor” din Corona (numele inițial al Braşovului). Biserica ortodoxă şi şcoala românească construită în apropierea ei au fost un important centru spiritual şi cultural pentru românii din toată Ţara Bârsei, acțiunea lor extinzându-se asupra românilor din întregul spaţiu românesc, mai ales după venirea diaconului Coresi care a început să tipărească aici cărţi bisericeşti în limba română. Numeroşi domni şi familiile acestora au acordat danii bisericii din Schei. Chiar și împărăteasa Rusiei, Elisabeta, a trimis bisericii daruri scumpe, constând în bani, obiecte sfinte preoţeşti şi arhiereşti, obiecte de cult din metal preţios. Biserica a fost ridicată iniţial în stil gotic apoi a suferit diverse transformări în stil baroc. În secolul al XVIII-lea, planul bisericii a fost crescut prin adăugarea unor parclise şi a unui pridvor. Voievozii celor două ţări româneşti – Țara Românească şi Moldova – au înzestrat biserica cu o colecție însemnată de icoane vechi.
Este singura biserică din lume unde Iisus este pictat cu sabia în gură şi, spre surprinderea tuturor preoţilor, tot aici apare și Fecioara Maria aşezată pe tronul Domnului. În această biserică mai există o frescă numită „Roata lumii”.
Ea reprezintă apocalipsa care se va produce din cauza inversării polilor magnetici ai Pământului. În biserică, există un loc unde se află această frescă şi unde accesul vizitatorilor este interzis. Acolo, sunt reprezentate alte 13 scene ale Apocalipsei, între care exploziile solare şi inversarea polilor magnetici ai Terrei.
Biserica Sfântul Nicolae din Schei, loc de închinăciune, leagăn al limbii române şi tezaur de vestigii istorice preţioase, ascunde încă multe comori. Una dintre ele este paraclisul de nord, o încăpere aflată în lateralul bisericii care, prin anii ‘70, a fost închisă publicului, din dispoziţia expresă a Securităţii statului. Acest paraclis – care este, de fapt, tot o bisericuţă, cu hramul „Adormirea Maicii Domnului” – are ascunse pe pereţii lui profeţii despre sfârşitul lumii. Iniţial, paraclisul a funcţionat ca sacristie (casă de taină pentru Ordinul Sfintei Fecioare Maria) şi loc pentru spovedanie. Ulterior, a devenit capelă funerară, din 1856 până în 1970, când a fost închis. Paraclisul are doar 12,6 metri lungime, cu tot cu altar, şi 4,5 metri lăţime, este dreptunghiular, cu bolţi semicilindrice şi o turlă în zona centrală. „Iulie 9 zile, luni, la 7 ceasuri, s-au pus temeliile paraclisului care s-au făcut pentru treaba spovedaniei, întru hramul Blagoveștenilor Precestei, care s-au făcut prin îndrumarea şi purtarea de grijă a popei Radului, fiul popei Radu Tempea”, spune o cronică din 1733.
O inscripţie din vechiul catastif al bisericii de la 1759 arată că „fondator” a fost Costanda lui Manole. Picturile au fost realizate în perioada 1737-1741 de către Gheorghe Hrănite şi fratele său, Grigore, pe cheltuiala șcheinilor. Icoana de hram a paraclisului păstrează inscripţia, confirmând autorul şi data: „Iconopiseţ Gheorghie Zugrav, 1738”.
Frescele deteriorate sporesc farmecul, dar şi misterul paraclisului. Scenele Apocalipsei, Iisus ţinând sabia în gură, ochiul lui David, toate acestea sunt zugrăvite pe pereţii locaşului, încurcând minţile celor care încearcă să le desluşească tâlcul.
ARHANGHELII INVERSEAZĂ POLII PĂMÂNTULUI
Cea mai interesantă frescă o găsim pe un contrafort. Se numeşte „Roata lumii” şi redă o scenă a rotirii Pământului în jurul Soarelui, rotaţie executată de sfinţi. Fresca este bineînţeles unică – la nivel mondial. Soarele, în mijlocul căruia este un triunghi echilateral care încadrează „ochiul cel neobosit” aruncă spre Pământ raze ucigătoare. Este „Ochiul lui David”, dar seamănă şi cu simbolul masonic. Pământul este o sferă susţinută de patru personaje. Două câte două şi la poli opuşi, aceste personaje au haine de aceeași culoare. Par să fie doi bărbaţi şi două femei. Nu au aceeași vârstă, nici de aceeaşi rasă nu par să fie. Dar cel mai ciudat lucru este poziţia lor. Personajele încearcă să urnească planeta, dar nu în plan orizontal, al mişcării de rotaţie, ci în plan vertical, de parcă ar vrea s-o dea peste cap.
Dacă această „roată a lumii” face parte din ansamblul scenelor care descriu Apocalipsa, privind-o, putem face legătura teoriei inversării polilor magnetici ai Terrei, una din temele care anunţă sfârşitul lumii.
Fresca „Roata lumii” redă o scenă unică din viaţa Pământului. Soarele are o reprezentare la fel de neînţeleasă. Pământul este o sferă susţinută de patru personaje, doi bărbaţi și două femei, de rase diferite, care vor să urnească Pământul, să-l dea peste cap.
O REPREZENTARE UNICĂ ÎN LUME
Îngerii care rotesc Pământul – reprezentare cel puţin bizară unică în lume – arată că Pământul se roteşte în jurul Soarelui. La momentul când a fost pictată, Biserica Catolică încă nu admisese revoluţionara teorie a lui Galilei (n. 1564 – d. 1642), deși trecuse un secol. În 1741, Vaticanul a permis publicarea cărților savantului şi abia ulterior a recunoscut formal teoria geocentrică şi apoi pe cea heliocentrică.
Cu atât mai mult, în 1738, nu se punea problema rotaţiei planetelor. Pictorul Ioan Hrănite a fost un pionier al ştiinţei în Țările Române.
Curios lucru, a pictat o teorie ştiinţifică într-o biserică. De unde să fi ştiut pictorul Ioan Hrănite de schimbarea polilor magnetici sau de exploziile solare, două dintre teoriile care prezic venirea apocalipsei, atunci când va veni…
Frescele din Schei i-au tulburat pe mulți cercetători și teologi. Poate că și din această cauză accesul publicului este interzis în zona unde sunt aceste picturi.
Din volumul Agenda secretă.
Ce ne ascund conducătorii lumii?!?
EMIL STRĂINU, EMILIAN M. DOBRESCU
Citarea se poate face în limita a 300 de semne. Nici o instituţie sau persoană (site-uri, instituţii mass-media, firme de monitorizare) nu poate reproduce integral articolele purtătoare de Drepturi de Autor din cadrul IndependentaRomana.ro sau al revistei INDEPENDENȚA ROMÂNĂ – INDEPENDENȚA PRIN CULTURĂ fără acordul Fundaţiei literar-istorice "Stoika". Pentru mai multe detalii, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa info@independentaromana.ro