CARTEA AMINTIRILOR,
LOC DE ÎNTÂLNIRE A EXCELENŢELOR (XIII)
În numărul din septembrie 2018 al revistei „Independența Română – Independența prin cultură” redăm câteva pasaje despre următorii artiști plastici:
Cerasela Dragoș-Avanuc. O artistă plastică pe care am întâlnit-o în foarte multe expoziții de grup, în diverse locații pe care atât subsemnatul cât și publicul admirator al artei sale am apreciat-o cu adânc respect și admirație. Ca persoană este foarte umană; privirea și vorbirea ei arată atâta bucurie de ai crede că, în univers, alta nu poate să mai fie.
Intrat în dialog cu artista plastică Cerasela Dragoș-Avanuc, glasuri îngerești parcă vin ca dintr-un cor amplu, divin.
Recent, am întâlnit-o într-o expoziție în „aer liber” organizată în Piața Amzei împreună cu un grup: Cristiana Anton, Vasilica Adăniloaie, Angela Berneanu, Victoria Soare, Valentina Ionescu, Daniela Gal, Cornelia Căruntu, Claudia Frânculescu, Roxana Mocanu, Corina Dumitru.
Fiecare artistă expozantă, cu stilul său propriu, deși se observă indicațiile școlii Ion Hultoană, parcă ar fi cântărit culoarea cu un sfințit cântat ceresc.
Cerasela Dragoș-Avanuc a adunat în pumni nemuritoarea lumină și a întins-o pe hârtie, obținând tranparența colorată a iluminării cum numai cu proprietățile acuarelei se poate obține. Timpul pe care îl petreci în preajma tablourilor și al artistei parcă lungește clipa până la o dimensiune fără de contur, iar bucuria de a fi văzut asemenea lucrări plastice ale Ceraselei Dragoș și a celorlalte colege din Piața Amzei dă roade, devenind cu toții mai buni, înțelepți și umani.
Tabloul „Primii pași” care domnina expoziția simbolizează o aducere aminte a primilor pași în pictură, făcuți cu mulți ani în urmă de artista Cerasela Dragoș-Avanuc, care astăzi calcă hotărât în arta plastică.
Cornelia Căruntu. Pentru cunoscuta și apreciata artistă novatoare în ale artei Cornelia Căruntu, pictura este vie, alcătuită din celule și minusculi atomi.
Impactul vizual când venim în contact cu arta plastică a Corneliei Căruntu are capacitatea de a impresiona plăcut, stimulând o emoție binefăcătoare prin elementele limbajului său plastic cu simț cromatic înnăscut, capabil să pară de dimensiune cosmică.
Așterne culoare, perfect ordonată cu vârf de andrea, obținând dimensiune cosmică și muzicalitate astrală. Cornelia Căruntu, cu mult farmec și talent, și-a pus amprenta sa artistică – brand propriu numelui său – creând un fabulos univers de forme și culoare care pulsează de energie, inteligență, imaginație, pricepere, muncă, hotărâre, spiritualitate. Rezultatul muncii sale artistice creatoare este voluptate și savoare, precum artista plastică „neastâmpărată” în domeniul artistic, cuceritoare prin culoare.
Noul său alfabet cromatic comunică perfect cu admiratori de artă plastică, reușind să-și împlinească ca semn distinct și nobil al personalității capacitatea sa artistică cu o ușurință demnă de înțeleasa și nerăutăcioasa invidie a colegilor.
Pictura sa „nouă”, cu vârf de andrea, este expresia esențialmente spirituală, unind prin sinteze spațiul cu timpul; prin bogata sa vocație a vizualității se detașează de alți colegi de breaslă. Fascinația dragostei Corneliei Căruntu pentru frumos și arta plastică este un adevărat astral de iubire materializată cromatic cu atâta îndemânare și talent de ai crede că nu-i „mână de om”.
Daniela Gal. În Sala Foaier din incinta Cercului Național Militar, către sfârșitul lunii mai 2018, a fost deschisă expoziția personală de pictură a artistei plastice Daniela Gal.
Acolo am întâlnit-o pe talentata artistă în ale penelului, care, sub îndrumarea cunoscutului artist plastic Ion Hultoană, a expus prin arta sa plastică lucrări deosebite, adevărate simfonii cromatice, prin autentica sa artă, care pentru o perioadă „magică” m-a scos din cenușiul cotidian.
Privirea tuturor iubitorilor de artă zburda pe suprafața pânzelor pictate, admirând prospețimea peisajelor, florilor, precum și a picăturilor de rouă de pe iarba verde, ce crește sălbatic pe marginea malurilor lacurilor pictate la ceas de dimineață.
Mă alătur pictorului Ion Hultoană, care o apreciază pe artista plastică Daniela Gal drept o pictoriță de atmosferă lirică, ce dă atmosfera diafanului prin tonuri puternice de rezonanță. Ajutată și îndrumată de o vie inteligență, descompune lumina, în ROGVAIV-ul pe care îl așterne separat pe pânză, cu atâta talent de parcă vrând să compună lumina amestecând înapoi culorile roșu, oranj, galben, verde, albastru, indigo, violet. Prin anii 1983-1985, cu Liana Ivanciu, retrasă de către Dumnezeu la ambasada pământenilor din cer, căutând prin frumusețea cuvintelor colorate, am gândit o poezie despre curcubeu care suna cam așa: „Când vezi atâta verde în iarbă și în pom/ Nu-ți vine zău a crede că nu-i penel de om;/ Când vezi atât-albastru în ape și în cer/ Te-ncânți de-al nostru astru ca de-un giuvaier…/ Și e atâta roșu în sângeleomenirii/ Și-n focul ce mocnește chiar în puterea florilor/ E galbenul din soare și spicele-aurii, sclipiri strălucitoare/ Pe-ntinsele câmpii. E indigo-n cerneala din scrisul năzuinței/ Produs de osteneala și iscusința minții. Portocaliu e-n fructe, în flori e violet/ Ne-a dăruit natura un curcubeu complet…/ Și toate de le amesteci e albul cel perfect”.
Arta plastică a pictoriței Daniela Gal va trăi cu mult mai mult peste vârsta autoarei. Generațiile viitoare ce vor veni pentru cunoaștere și aducere aminte vor fi nevoite să răscolească colbul așezat pe suprafața frumos pictată și strălucitoare cândva prin minunata sa culoare pusă cu gravitate și gingășie – brand Daniela Gal.
Brândușa Oancă. Un artist plastic cu multiple preocupări în artă: pictor, constructor, creator de păpuși și marionete, actor mânuitor de păpuși și marionete. Când am văzut-o pentru prima dată într-o mulțime de pictori la o expoziție de grup, neștiind nimic despre dânsa, privind-o cu atenție și interes artistic, mi-am dat seama cât de da în scris imaginea unui artist care poate uni expresii gestuale cu cele cromatice, iar cuvântul unui artist păpușar tradus în semne sonore completează interpretarea limbajului vorbit.
Un artist mânuitor de păpuși și marionete, pentru a fi înțeles de micul public ca vârstă, rămâne cât mai aproape de adevăr, pentru a fi limpede și transparent în ceea ce spune. Un artist care mânuiește păpuși trăiește într-o lume alcătuită din fragmente, imagini parțial vederii, dar care redă magistral atmosfera creată de artist.
Talentul artistei Brândușa Oancă lasă asupra publicului sentimentul firescului și al adevărului de o anumită calitate morală superioară care semnalizează calea aspirației către verticalitate, prin felul în care știe să închege o compoziție teatrală. Mă bucur că am cunoscut un astfel de artist polivalent care, printr-un tip special de sinteză artistică, reușește să-și împlinească vocația cu care a fost dăruită de Dumnezeu, același Dumnezeu care dă ghes pixului meu a așterne pe hârtie cuvinte frumoase și laudative la adresa unei arte pe care nu o cunoscusem încă, reprezentată prin Brândușa Oancă și creațiile sale.
Zoltan Löréncz. Datorită fineții și ideilor ce se desprind din tablourile sale, artistul plastic Zoltan Löréncz își are rolul său într-un orizont artistic al artei plastice moderne, contemporane românești. Naturalețea, comportamentul și talentul sunt trei motive temeince care îl saltă pe omul Zoltan Löréncz ca artist plastic pe o mai înaltă treaptă a unei scări valorice artelor plastice.
Am văzut și apreciat tablourile artistului Zoltan Löréncz atât în expoziții personale cât și de grup. În tablouri trăiesc și mustesc în seva inteligenței idei, principii, legi nescrise, aspecte din viață, naturi, peisaje, nuduri, portrete, compoziții cu o strălucită inteligență și încântătoare extreme nuanțe cromatice. Trezește în publicul admirator al artei sale plastice o negrăită mirare: cum poate un om normal să aibă o putere de creație așa de mare?
Arta sa plastică este un întreg cer și pământ încărcat de frumusețe și culoare. Am avut multiple ocazii de a mă bucura de măreția și frumusețea artei sale plastice, motiv pentru care, la vremea respectivă, le-am descoperit, încurajat, apreciat și promovat. Multe din tablourile sale, minuțios și ingenios compuse, ne pun într-o relație de temporalitate cu subiectul provocator care declanșează expresivitate și rațiuni de a cerceta răspunsurile la întrebările puse cromatic pe pânză.
Dau exemplul tabloului intitulat „Sub fiecare pantof de femeie este un toc de bărbat”, tablou demn de a sta în muzee, colecții particulare sau în casele bărbaților care se cred mai bărbați decât umila lor existență.
Te admir, maestre, cu toată stima pentru esența și conținutul spiritual al artei tale plastice.
Prof. Pictor Vergil Cojocaru-COVER
Expune fragmente, cuvinte potrivite, expresii frumoase și afirmații laudative
despre artiștii plastici ce vor apărea în „Cartea amintirilor – loc întâlnire
a excelențelor”, lucrare ce se află în culegere la tipografie
Citarea se poate face în limita a 300 de semne. Nici o instituţie sau persoană (site-uri, instituţii mass-media, firme de monitorizare) nu poate reproduce integral articolele purtătoare de Drepturi de Autor din cadrul IndependentaRomana.ro sau al revistei INDEPENDENȚA ROMÂNĂ – INDEPENDENȚA PRIN CULTURĂ fără acordul Fundaţiei literar-istorice "Stoika". Pentru mai multe detalii, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa info@independentaromana.ro