CARTEA AMINTIRILOR,
LOC DE ÎNTÂLNIRE A EXCELENŢELOR (XIV)
În numărul din octombrie 2018 al revistei „Independența Română-Independența prin cultură” redăm câteva pasaje despre următorii artiști plastici:
Roxana Mocanu. În standul artistic al Roxanei Mocanu se află tablouri cu variate subiecte: peisaje, case, maci în lan de grâu, bărci în Deltă, portrete de femei și capete de tigru, flori.
M-a impresionat neastâmpărul și curiozitatea prin care Roxana Mocanu umblă să vadă celelalte tablouri expuse de alți pictori expozanți. Gândea, probabil, că dacă vrem să știm cu adevărat cine suntem și ce valoare avem ca oameni ai artelor plastice, ca pictori, mai întâi trebuie să-i observăm cu atenție și corectă apreciere pe artiștii din jurul nostru.
Am citit în ochi Roxanei Mocanu comuniunea invizibilă – solidaritatea – în care artiștii plastici conectează gânduri și dorințe, din toată inima, spre a-l ajuta pe cel ce creează în singurătate și poate suferă în momentele lui cele mai intime în căutarea și redarea frumosului care să incânte privirea și sufletele celui ce admiră arta sa plastică. Picturile expuse de Roxana Mocanu păreau a fi un râu de gânduri și experiențe artistice, realizate de o minunată minte gânditoare, experimentatoare și în continuă căutare. Roxana Mocanu nu va cădea niciodată în vreo „rătăcire artistică”, pentru că fiecare artist plastic este îndrumat și apărat de îngerul său înaripat în dorința sa de zbor din nemulțumirea prezentului, trecut pe lista chemării către viitor.
Pentru Roxana Mocanu, această participare va întrece toate așteptările iubitorilor de artă și frumos, precum și părerile bune ale criticilor de artă ce vor viziona standurile în „aer liber” din Piața Amzei.
Angela Berneanu. Într-o expoziție intitulată „Confluența artelor”, din Piața Amzei, în luna iulie 2018, un stand era ocupat cu lucrările plastice ale artistei Angela Berneanu.
Erau expuse picturi cu tematica flori, peisaje, case. Interesant mai mult decât celelalte tablouri a fost lucrarea „Costum de femeie”.
Lucrat perfect și armonios, probabil reprezenta costumația feminină din vreo anumită zonă cu iz folcloric.
Acea lucrare, „Costum de femeie”, avea de toate, mai puțin esențialul, trupul de femeie.
De departe, lucrarea părea cum ar fi un costum real, o rochie, agățată pe vreun umeraș. Mi s-a părut o idee inovatoare. În câteva clipe am tras rochia pe rând peste toate prietenele mele, din anii studenției, când, în costumul lui Adam și al Evei, pozam unul alteia sau alta unuia, pentru a înțelege mai bine, pentru a desena și picta caracterele specifice trupului uman, femeie sau bărbat.
Mulțumesc artistei plastice Angela Berneanu, care, prin lucrarea sa „Costum de femeie”, a reușit să trezească în suflet trecute amintiri și să le aducă în prezente trăiri.
Cromatica originală ca și imaginația artistică a pictoriței Angela Berneanu, prin semnul plastic de valoarea forței cuvântului, au valoarea răspunsurilor la lungul șir de întrebări care dă naștere la concluzii surprinzător de frumoase și mobilizatoare de o subtilă transparență între real și abstract. Artista a reușit săși transpună personalitatea sa în arta plastică ca pe un lucru bine-făcut.
Claudia Frânculescu. Stilul său personal de a picta, deja brand artistic Claudia Frânculescu, face ca tablourile sale să iasă în evidență și a se recunoaște între ele, indiferent cât de „aglomerată” ar fi expoziția de artă, la care pașii îndrumă să o vizitezi.
Resurse motivaționale și energetice apar în picturile sale sub aspecte variate, concepute în activitatea artistică printr-o străduință și reușită continuă pentru perfecționarea experienței sale spirituale. Cromatica, precum și compozițiile artei sale plastice sunt o înălțare sufletească.
Goethe, în Faust, scrie: „Ne-nalță-n trăiri”.
Toate subiectele inspirației sale – nuduri, dansuri, portrete, cai în alergare, peisaje, chipuri de negrese, bolero tango etc – simbolizează semnificații care depășesc sensurile realului.
Febrilă și perfectă compozitoare de simfonii cromatice, care bucură și limpezește vederea, artista, veche cunoștință de-ale mele în ale artelor plastice, Claudia Frânculescu prezintă prezentului un minunat exercițiu al privirii, care va fi permanent contemporan cu viitorul prin înțelesurile sale. Tablourile sale, prin forma lor artistică, impresionează masa admiratorilor prin forța lor spirituală, măsura stilistică de nota zece, armonie morală, virtute și fermecătoare clipe de extaz artistic.
Corina Dimitriu. La un târg de artă din Piața Amzei, intitulat „Confluența artelor”, un domn reprezenta standul cu exponate al Corinei Dimitriu.
Cu mândrie, mi-a spus că picturile sunt realizate de nora sa. Cu viteza fulgerului, prin mintea mea au zburat idei cum că părinții ți-i dă Dumnezeu, că nimeni nu-și poate alege părinții; socrii și nurorile, ginerii și soacrele cad în sarcina lor, a celor ce vor să se înrudească.
Plăcut impresionat de mândria socrului de a avea o noră artistă plastică, am vizionat și analizat împreună tablourile ce etalau cromatic case, peisaje, flori, căpițe. Discuția îndelungată a fost în jurul tabloului „Iarna”.
Pe sub cămașă simțeam frigul și răcoarea iernii din tablou, în suflet, căldura cu care socrul lăuda calitățile nurorii sale ca om, soție, noră, pictoriță, înțeleaptă, iubitoare și care calcă prin viață fără a stânjeni pe nimeni. Așa noroc doresc tuturor ginerilor, soacrelor, nurorilor, socrilor.
Deși la primii pași în arta plastică, sunt sigur că va trece cu succes prin toate hățișurile și potecile pădurii artelor plastice, care nu a fost întru totul defrișată.
Tablourile expuse de doamna Corina Dimitriu sunt expresia unei forțe vitale, adevărurile interioare ale ființei umane sub reprezentări figurative ce completează semnificațiile gândirii, imaginației, inteligenței și îndemânării artistico-plastice.
Elisabeta (Ely) Putere. Născută pe 5 octombrie, în București, cu studii în psihologie, doamna Elisabeta Putere, cunoscută printre prieteni, rude și cunoștințe cu diminutivul de Ely, diminutiv ce dă Putere și rezistență în timp tablourilor sale din expoziția în aer liber intitulată „Confluența artelor” din Piața Amzei, în luna iulie a anului 2018, numele său este greu de uitat. Cu privirea sa senină, adevărat cântar ceresc sfințit, drămuiește, pe pânză, cu uleiuri colorate, aspecte din natura înconjurătoare, peisaje, flori, în tehnica picturii în cuțit, care o ajută ca pictura sa să subjuge sufletește vizitatorii-admiratori ai artei sale plastice prin spiritualitatea exprimării, atât verbal cât mai ales în picturile expuse.
Se zice că „așchia nu sare departe de trunchi”. A rupt calități artistice din doi mari și cunoscuți pictori: Nicolae Iorga și Ion Hultoană, în preajma cărora, prin însușirile sale psihologice moștenite și dezvoltate prin studii superioare, și-a îmbogățit calitățile în a iubi, aprecia și a crea artă. Destinul său binecuvântat în a forma oameni cu caracter demn, uman și frumos a dat frâu liber individualității sale în a crea artă, muncă frumoasă, dar la fel de grea precum munca cu oamenii.
Puritatea tablourilor sale este emoționantă, ca un cântec de balalaică într-o combinație imaginară cu o multitudine de alte delicate instrumente muzicale, înglobate cromatic cum numai inteligența unui psiholog emanat poate produce.
Prof. Pictor Vergil Cojocaru-COVER
Expune fragmente, cuvinte potrivite, expresii frumoase și afirmații laudative
despre artiștii plastici ce vor apărea în „Cartea amintirilor – loc întâlnire
a excelențelor”, lucrare ce se află în culegere la tipografie
Citarea se poate face în limita a 300 de semne. Nici o instituţie sau persoană (site-uri, instituţii mass-media, firme de monitorizare) nu poate reproduce integral articolele purtătoare de Drepturi de Autor din cadrul IndependentaRomana.ro sau al revistei INDEPENDENȚA ROMÂNĂ – INDEPENDENȚA PRIN CULTURĂ fără acordul Fundaţiei literar-istorice "Stoika". Pentru mai multe detalii, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa info@independentaromana.ro