Muzeul Național Tehnic

Muzeul Naţional Tehnic Dimitrie Leonida este un spaţiu deosebit care tezaurizează piese de mare valoare documentară din istoria tehnică a României. Muzeul Național Tehnic a fost înfiinţat în anul 1909 de profesor inginer Dimitrie Leonida (1883-1965). El a studiat la Universitatea Tehnică Regală de la Charlottenburg din Berlin, între 1903 și 1908. În anul IV de facultate a realizat primul proiect al metroului bucureștean.

După ce a făcut studiile, profesor inginer Dimitrie Leonida, s-a întors în țară, deși i s-a oferit postul de asistent universitar la celebra universitate. A fost angajat ca inginer electrotehnic la Primăria Capitalei, unde s-a ocupat de verificarea și racordarea la rețea a instalațiilor electrice. Profesor inginer Dimitrie Leonida, în toamna anului 1908, a înfiinţat Şcoala de Mecanici și Electricieni, cu profil de învățământ profesional tehnic dual. Aceasta este corespondentul, din zilele noastre, a unei forme alternative a învățământului profesional tehnic clasic. Şcolarizarea era de trei ani, iar cursurile se desfășurau seara, deoarece elevii și profesorii lucrau în timpul zilei.

Profesorii susțineau cursurile seara, pe bază de voluntariat ca prieteni şi rude ale domnului Dimitrie Leonida, precum sora lui, prima femeie inginer din lume, Elisa Zamfirescu și soțul său. Şcolarizarea dura trei ani, iar fondurile de întreţinere proveneau din subvenţiile pe care le dădeau chiar profesorii. Profesor inginer Dimitrie Leonida colecţiona aparate și mecanisme ieşite din uz, din diverse instalaţii industriale, pe care le repara cu ajutorul elevilor. Această colecţie personală, cât și fondul de carte şi fotografii, a stat la baza întemeierii Muzeului Naţional Tehnic Profesor Inginer Dimitrie Leonida.

Sediul muzeului a făcut parte din complexul expoziţional ridicat în 1906 și apoi a fost mutat în Parcul Carol în anul 1928, inițial întrunul dintre pavilioanele existente în parc, iar din 1935 în clădirea actuală, care purta denumirea de Pavilionul Industrial.

În prezent Muzeul Național Tehnic are o suprafață de 4.500 m², din care 1.000 m² în aer liber și tezaurizează peste 5.000 de exponatestructuratepedomeniide activitate: mecanică, metrologie, electricitate, magnetism, descărcări în gaze, fizică atomică, minerit, petrol, energetică, telecomunicaţii, maşini de calcul, scris şi tipărit, aviaţie şi aerospaţial, auto-moto-velo, înregistrarea şi redarea sunetului, aparate de fotografiat, filmat şi de proiecţie. Peste 500 de exponate sunt de o valoare excepţională prin faptul că sunt rare pe plan mondial şi reprezintă repere pentru istoria ştiinţei şi tehnicii.

Spiritul inventiv al poporului român este evocat și prin machete, fotografii și alte genuri de exponate: moara de apă cu făcaie (precursoarea turbinelor Pelton), a cărei construcție este atestată, încă, din secolul al XVlea; macazul cu ac și inimă de lemn, executat și folosit de minerii de la Brad, prin anul 1600; pilele Karpen cu electrozii din aur şi platină inventate de rectorul Universităţii Politehnice, Nicolae Vasilescu Karpen, care mai pot da curent şi acum la peste 50 de ani de la constucţie. Machetele care atrag atenția sunt: primul avion cu reacție din lume conceput și pilotat de Henri Coandă, sistemul de transport tubular cu mare viteză (o aplicație a efectului Coandă).

Acest sistem poate fi observat la Supermarket-uri folosit la transportul banilor, încasați la casele de marcat, până la casieria centrală. Banii sunt introduși într-un recipient și cu ajutorul sistemului tubular de transport, prin efectul de reacție, banii ajung la casieria centrală a magazinului. Hidrogeneratorul pentru desalinizarea apei de mare (cu ajutorul energiei solare), rezervorul oceanic destinat petrolului extras de sondele marine. O aplicație a acestei invenții se folosește în zilele noastre pentru crearea de rezerve pentru gazele naturale stocate pe timpul verii, când consumul este exponențial mai mic. Machetele avioanelor cu care Traian Vuia, Aurel Vlaicu și Henri Coandă s-au înscris printre pionierii construcțiilor aerospațiale.

Muzeul dispune de maşini şi aparate în stare de funcţionare: instalaţia de extracţie a sării (crivac), folosită la Salina Praid prin anul 1737; cilindrul primei mori cu abur din România, care a funcţionat la moara cu abur Assan în 1853, două generatoare electrice și primele tipuri de telefoane folosite în România din anul 1882, suflanta de aer de la furnalul din Hunedoara, fabricată în 1883; dinamul Edison care alimenta cu electricitate Teatrul Naţional din Bucureşti; (1884); prima moară cu aburi din România și prima maşină cu aburi de 8 C.P. (1888); motor electric de la prima linie de tramvai din Bucureşti, pusă în funcţiune în 1894; automobilul trăsură Olds Patent, primul automobil care au circulat în Bucureşti în 1898; dinamurile utilizate pentru iluminarea Cişmigiului, a Palatului Regal şi a Teatrului Naţional;

motorul Krup de la submarinul Delfinul – primul submarin al Marinei Române în 1936; motorul de la avionul I.A.R. 81, considerat în epocă pe locul II în lume datorită performanţelor tehnice a fost realizat în 1937; aparatul de zbor individual cu reacţie, supranumit rucsacul zburător, inventat în anul 1958 de Justin Capră şi Ion Munteanu; diferite utilaje fabricate de uzinele româneşti etc. Primul automobil aerodinamic, conceput de inginerul român Aurel Perșu se află în atelier pentru recondiționare. Muzeul dispune de o fototecă cu peste 10.000 de imagini și o bibliotecă cu 25.000 de volume de ştiinţă şi tehnică. Putem afirma cu tărie că prima invenție omenească, adică realizată complet de mâna omului, este arcul cu săgeți, care era folosit la vânătoare.

Profesor inginer Dimitrie Leonida s-a inspirat din modul de organizare al Muzeului Tehnic din München, iar primele exponate au fost găzduite în sediul Școlii de Mecanici și Electricieni din strada Mendeleev, întemeiată de acesta. Periodic, în incinta Muzeului Național Tehnic sunt organizate expoziții tematice, conferințe și simpozioane, evenimente speciale pentru elevi, în cadrul proiectului Școala altfel. Ei pot asista la demonstații tehnice și experiențe aplicative inedite. Una din aceste demonstrații este măsurarea parametrilor atmosferici cu ajutorul aparatelor meteorologice.

Aceste măsurători sunt vitale pentru cunoașterea și prognozarea vremii, indiferent că ne referim la studiile meteorologice, hidrologice, oceanografice, climatologice sau la alte activități legate de mediul natural. Aparatele meteorologice, existente în colecțiile muzeului, arată rolul important pe care îl are interpretarea datelor meteo pentru prevederea vremii și determinarea condițiilor climatice specifice tuturor regiunilor geografice.

Fie că e vorba de timp liber sau zile de muncă, vremea ne influențează în mod evident activitățile zilnice. O analiză atentă a acestor fenomene demonstrează că toate domeniile pot fi afectate. În cadrul muzeului funcționează Colecția Henri Coandă prin machete, fotografii și alte genuri de exponate, preocupările multiplele ale savantului român Henri Coandă (1886 – 1972). El este autorul a peste 250 de invenții pentru care a obținut 700 de brevete în diferite țări ale lumii.

Macheta care atrage atenția, în mod special, este primul avion cu reacție din lume conceput de Coandă și pilotat de el personal, la 16 decembrie 1910, în Franța, la Paris. În cadrul muzeului a avut loc „Primul forum” dedicat ştiinţei şi tehnologiei.

Eveniment unic ca structură, forumul a reprezentat, totodată, un bun prilej de informare asupra diferitelor oportunităţi asupra proiectelor de cercetare, a producătorilor industriali interesaţi şi a centrelor liceale și universitare, ceea ce a condus la identificarea viitoarelor proiecte. Inspirat după model american, acest forum a fost considerat, de către organizatori, o întâlnire cu scopul declarat de a influenţa politicile în domeniul ştiinţei şi tehnologiei în România, de a întări legătura dintre ştiinţă şi societate.

Muzeul Tehnic Național Dimitrie Leonida este un spațiu deosebit ce demonstrează pe viu, printre altele, cum s-a manifestat de-a lungul timpului spiritul inventiv al poporului român și cât de vechi sunt realizările sale în domeniul științei și tehnicii. Muzeul este deschis pentru dezbateri privind ştiinţa şi tehnologia unde sunt prezentate expoziții pe care vă invităm să le vizitați!

Alexandru Ștefan

Citarea se poate face în limita a 300 de semne. Nici o instituţie sau persoană (site-uri, instituţii mass-media, firme de monitorizare) nu poate reproduce integral articolele purtătoare de Drepturi de Autor din cadrul IndependentaRomana.ro sau al revistei INDEPENDENȚA ROMÂNĂ – INDEPENDENȚA PRIN CULTURĂ fără acordul Fundaţiei literar-istorice "Stoika". Pentru mai multe detalii, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa info@independentaromana.ro


Recomandări

Casa memorială I.L.Caragiale din fostul sat Haimanale

Printre locurile ce trebuie vizitate, spre a vedea și a simți acei fiori pe care …

Muzeul Câmpiei Boianului „Traian Zorzoliu” Drăgănești-Olt

Aflat la intrarea în orașul Drăgănești-Olt dinspre DJ546, pe strada Nicolae Titulescu, muzeul poate fi …







Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Toate informaţiile şi articolele publicate pe acest site de către colaboratorii şi partenerii revistei INDEPENDENȚA ROMÂNĂ – INDEPENDENȚA PRIN CULTURĂ şi ai Fundaţiei literar-istorice "Stoika" sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui site sunt interzise. (vezi secţiunea TERMENI ȘI CONDIȚII). Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa info@independentaromana.ro


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

ATENȚIE! Postaţi pe propria raspundere! Vă rugăm să comentaţi la obiect, legat de conţinutul prezentat in material. Inainte de a posta, citiţi regulamentul. Ne rezervăm dreptul de a şterge comentariile utilizatorilor care nu intrunesc regulile de conţinut prevăzute la capitolul TERMENI SI CONDIȚII. Site-ul IndependentaRomana.ro nu răspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formulării acestora revine integral autorului comentariului.




Te-ar mai putea interesa şi articole din: