ACASĂ / ARTICOLE / SPIRITUALITATE / Grădinița „Ciupercuța”-coordonator Proiect European ERASMUS+ K227

Grădinița „Ciupercuța”-coordonator Proiect European ERASMUS+ K227

“Amazing children, amazing nature”
„Copil uimitor, natură uimitoare”

Pe copil îl educă tot ce îl înconjoară: câmpul, pădurea, râul, marea, munţii, rândunelele, cucul.
Faceţi tot posibilul ca şi copiii dumneavoastră să iubească tot ce-i înconjoară, pentru că fără dragostea faţă de natură şi animale, omul nu poate să simtă din plin, ceea ce numim, cu cel mai minunat dintre cuvinte – Viața”. (C. Mihăescu).
Într-o societate în care tehnologia progresează cu o viteză amețitoare și din această cauză, de la o vârstă fragedă, copiii sunt asaltați de adevărate avalanșe de informații, științele educației sunt tot mai orientate spre întoarcerea la natură.

Copiii care petrec tot mai mult timp în casă în fața monitoarelor, renunțând cu ușurință la o plimbare în aer liber contra unui joc video, trebuie să fie implicați în tot mai multe și diverse activități outdoor. Sunt multe și variate strategiile prin care copiii pot fi îndrumati și implicati în acest tip de activități în natură. Pornind de la aceste idei, echipa Grădiniței Ciupercuța din București a conceput un proiect care să aibă ca scop promovarea educației outdoor și a educației incluzivă în grădinițele de copii, având ca parteneri profesorii de la grădinițe din orașul Denizli, Turcia și din Orașul Braga, Portugalia. Proiectul a fost evaluat și acceptat de Comisia de la Bruxelles. Proiectul ERASMUS+K227, cu titlul sugestiv „Amazing children, amazing nature” (Copil uimitor, natură uimitoare) s-a derulat in perioada februarie 2021 – februarie 2023 și a avut ca și coordonatoare țara noastră prin Grădinița Ciupercuța.

Au avut loc întâlniri ale profesorilor din cele trei țări, în luna mai 2022, Orașul Denizli, Turcia și în luna decembrie 2022 în Orașul Braga Portugalia. În luna ianuarie 2023 partenerii au venit în România, proiectul fiind la final iar România, țara coordonatoare. Având în vedere scopul și obiectivele proiectului, precizez faptul că educaţia outdoor este o formă de educaţie care se bazează pe învățarea în aer liber, caracteristici cheie ale acestui tip de educaţie fiind: – oferirea posibilitatății contactului direct cu natura în acelaşi timp fiind şi o modalitate extrem de benefică pentru schimbarea atitudinilor şi comportamentelor faţă de mediu; – reprezentarea unei puternice surse de experienţe de învăţare în cadrul unui mediu relexant, liber, procesul de educare devenind puternic şi de natură să schimbe comportamente sociale;

– facilitarea procesului de învăţare al elevilor care întâmpină dificultăţi în acest sens – unii elevi care au un nivel scăzut de performanţă şcolară pot deveni mai motivaţi; – dezvoltarea spiritului de echipă, oferirea nenumăratelor beneficii fizice, emoţionale, mentale. Potențialul unui copil nu poate fi dezvoltat separat de cel emoțional, social și fizic și acest lucru se poate face doar într-un climat educațional pozitiv în care copiii colaborează și se ajută reciproc, au încredere unul în celălalt și în profesorii lor. Pentru ca această educație în aer liber să își atingă obiectivul, trebuie să încercăm și să reușim să o extindem la toți copiii, indiferent de diferențe. Și putem face acest lucru combinând educația în aer liber cu educația incluzivă.

De fapt, incluziunea se referă la educația tuturor copiilor, conform conceptului de „școală pentru toți”. Fiecare copil este unic și diferit, are abilități distincte, învață în ritmul și stilul său și noi, ca profesori ai acestor copii, suntem meniți să ne adaptăm și să valorificăm aceste particularități. Educația incluzivă este una în care toți copiii beneficiază de o educație de calitate, într-un mediu incluziv. Din punctul nostru de vedere, cel mai bun ducat inclusiv se face în aer liber, în natură și „cu natura”. Profesorii trebuie să dobândească cunoștințe și abilități concepute pentru a facilita integrarea optimă a acestor copii. În acest sens, am propus un schimb de bune practici cu țările partenere care are ca scop îmbunătățirea metodelor de lucru în activitatea în aer liber cu toți copiii. Astfel, am propus o formare de calitate a cadrelor didactice pentru a aplica tehnicile și metodele învățate în lucrul direct cu copiii. Prin acest proiect, grădinița noastră și-a propus să dezvolte capacitatea preșcolarilor de a se adapta la provocările societății prin stăpânirea strategiilor creative pentru rezolvarea problemelor, relații și comunicare, care vor facilita includerea copiilor din grupuri vulnerabile.

În întregul demers al proiectului, profesorii au abordat strategii inovative și au avut întotdeauna alături comunitatea locală, părinții și alte organizații sau parteneri educaționali, vizând prin implicarea lor implementarea activităților din cadrul proiectului. Activităţile outdoor vizează explorarea posibilităţilor de utilizare a cadrului natural ca spaţiu de învăţare şi formarea unor deprinderi pentru a lucra tematic, folosind acest spaţiu într-un mod interdisciplinar/ integrat.

Fiecare activitate în parte a avut rolul de a aduce copilului experienţe noi, de a-l pune în situaţia de a găsi soluţii singur sau de a aduce copilul în situaţia de a conlucra cu coechipierii pentru a ajunge la rezultatul dorit. Aceste activități contribuie la completarea procesului de învăţare, la dezvoltarea înclinaţiilor şi aptitudinilor preşcolarilor, la organizarea raţională a activităţilor copiilor. Spre deosebire de învățământul tradițional, activitățile outdoor preferă formele deschise de muncă astfel încât în loc să stea liniștiți și să lucreze pasivreceptiv, copiii au voie să se deplaseze și să dobândească cunoștințe la prima mână. Prin activitățile outdoor copiii au posibilitatea de a-și structura propria analiză, confruntându-se cu noi și noi situații și construindu-și noi informații pe cunoștințele deja dobândite.

Activitățile outdoor oferă posibilitatea plasării în cadrul vieţii cotidiene a elementelor pe care copiii le învaţă la grupă, dezvoltarea spiritului practic şi adaptarea la situaţiile concrete de viaţă. Prin activitățile outdoor preșcolarii se raportează la mediu şi învață să reflecteze asupra a ceea ce îi înconjoară. Activitățile outdoor înlocuiesc cărțile, planșele și alte materiale ilustrative axându-se pe dezvoltarea simțurilor, mișcare și acțiuni cu materiale concrete din mediul specific. Prin activitățile outdoor gândirea divergentă (creativitatea) și cea convergentă (soluționarea problemelor) sunt stimulate în aceeași măsură. Activitățile outdoor implică colaborarea cu ceilalți copii în scopul atingerii țelurilor (încercare, realizare, explicare, cooperare, joc). Din punct de vedere pedagogic, activitățile outdoor facilitează învățarea constructivă și exploatarea mai eficientă a resurselor temporale și personale și implică angajament, participare și activitate din partea copiilor.

Prin activitățile outdoor copiii obțin cunoștințe și competențe de durată. Activitățile outdoor sunt bazate pe un efect de colaborare a copiilor cu adulții. În cazul copiilor aceasta înseamnă stimulare, constatare, asociere, precum și corectarea și dezvoltarea competențelor lingvistice, deoarece copii beneficiază de posibilitatea utilizării continue a expresiilor verbale în scopul adresării de întrebări, de afirmare a concluziilor și pentru prezentarea rezultatelor activităților comune desfășurate în cadrul grupului. Fiecare activitate finală a urmărit lucrul în echipă cu includerea tuturor copiilor, indiferent de grupul vulnerabil căruia îi aparține; mijloacele de realizare sunt munca în echipă, iar finalitatea este sarcina de lucru respectivă îndeplinită. Rezultatele activităților desfășurate în cadrul proiectului vor oferi comunității informații care vor contribui la îmbunătățirea și modernizarea sistemului românesc de educație în aer liber. Se va evidenția importanța petrecerii timpului în natură, învățarea pe termen lung. Vor fi create noi oportunități pentru a extinde proiectul și rezultatele acestuia sau pentru a dezvolta noi parteneriate pentru viitor.

Exploatarea rezultatelor poate duce la recunoașterea externă a activităților incluzive în aer liber desfășurate de noi, iar schimbul de rezultate va permite altor persoane să beneficieze de activitățile și experiențele acumulate în timpul proiectului, rezultatele proiectului servind drept exemple și inspirație pentru ceilalți. Acest proiect va avea ca rezultat dezvoltarea resurselor umane performante pentru educația preșcolară, cu accent pe educația incluzivă în aer liber, care se va traduce ulterior prin creșterea nivelului de educație. În funcție de durata efectelor, putem vorbi despre o resursă umană pregătită și eficientă și despre schimbul de experiență care va afecta instituțiile implicate prin preluarea cunoștințelor internaționale. Considerăm proiectul nostru inovator prin dezvoltarea educației incluzive utilizând în special educația în aer liber.

De ce educația în aer liber? Este simplu: aici copilul se simte în siguranță, asociază activitățile în aer liber cu jocul și noi, folosind aceste percepții despre copil, îl ajutăm să învețe prin joc. În natură, copilul explorează și cercetează. De asemenea, dorim să dezvoltăm noțiunea de amenajări exterioare. Tinking înseamnă a fi complet scufundat într-o activitate practică, a lua obiecte din exterior și a asambla ceva complet nou, a improviza, a încerca, a se adapta, uneori chiar a eșua și a o lua de la capăt. Într-un fel, jocul poate fi văzut ca o explorare ludică interminabilă, care încurajează abilitățile de rezolvare a problemelor, creativitatea, gândirea inovatoare și reziliența. Experimentarea și descoperirea sunt în centrul jocurilor! Și vom încerca să facem acest lucru în aer liber, integrând toți copiii și sporind astfel abilitățile lor de comunicare antreprenorială și munca în echipă.

Ați văzut vreodată un copil mic care să se uite în jur și să fie uimit de lucrurile noi pe care le vede? Și ai văzut vreodată curiozitatea din ochii copiilor când încep să pună întrebări despre lumea din jur? Profesorii trebuie să-i lase pe copii să exploreze lumea, să fie curioși și să învețe singuri. Există o diferență între predare și învățare: predarea este ceva care nu generează automat cunoștințe și învățare, în timp ce explorarea și experimentarea bazate pe curiozitate îi vor conduce să-și dezvolte cunoștințele. Învățarea prin descoperire este esențială pentru copii, deoarece aceștia pot face ceea ce este în mintea lor real și pot primi feedback în timp real. Ne dorim ca prin acest proiect să trecem granițele cunoașterii și să revenim într-o lume a interacțiunii cu natura, cu tot ceea ce stârnește curiozitatea și antrenează mintea copiilor în a descoperi și experimenta în mediul înconjurător.

Alice Ileana Gîțan, Director Grădinița „Ciupercuța”

Citarea se poate face în limita a 300 de semne. Nici o instituţie sau persoană (site-uri, instituţii mass-media, firme de monitorizare) nu poate reproduce integral articolele purtătoare de Drepturi de Autor din cadrul IndependentaRomana.ro sau al revistei INDEPENDENȚA ROMÂNĂ – INDEPENDENȚA PRIN CULTURĂ fără acordul Fundaţiei literar-istorice "Stoika". Pentru mai multe detalii, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa info@independentaromana.ro


Recomandări

Despre Omilia a XXII-a către tineri sau autoritatea Sfântului Ierarh Vasile cel Mare

Atitudinea şi gândirea Sfântului Vasile cel Mare faţă de relaţia culturii profane cu învăţătura creştină …

Viața este un vis într-un vis (II)

înțelepciune japoneză Un alt răspuns, poate mai aproape de adevăr, ar fi cel enunțat pe …







Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Toate informaţiile şi articolele publicate pe acest site de către colaboratorii şi partenerii revistei INDEPENDENȚA ROMÂNĂ – INDEPENDENȚA PRIN CULTURĂ şi ai Fundaţiei literar-istorice "Stoika" sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui site sunt interzise. (vezi secţiunea TERMENI ȘI CONDIȚII). Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa info@independentaromana.ro


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

ATENȚIE! Postaţi pe propria raspundere! Vă rugăm să comentaţi la obiect, legat de conţinutul prezentat in material. Inainte de a posta, citiţi regulamentul. Ne rezervăm dreptul de a şterge comentariile utilizatorilor care nu intrunesc regulile de conţinut prevăzute la capitolul TERMENI SI CONDIȚII. Site-ul IndependentaRomana.ro nu răspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formulării acestora revine integral autorului comentariului.




Te-ar mai putea interesa şi articole din: