Mi se întâmplă extrem de rar să mă înșel sau să fiu surprinsă atunci când este vorba despre potențialul pe care îl văd într-un copil care își dorește să studieze vioară… Acesta a fost și cazul Teodorei Marin, în care am crezut de la început, deși premisele nu erau tocmai favorabile.
Vioara este un instrument muzical al cărui studiu începe în clasa a I-a și este puțin probabil ca un copil care începe cu trei sau patru ani mai târziu să poată să recupereze și să ajungă la nivelul celor care au acumulat deja conținuturi educaționale specifice și care au reușit să își formeze priceperi și deprinderi. De asemenea, sunt foarte multe noțiuni de ordin teoretic, care se studiază de-a lungul timpului. Am fost rugată să o ascult pe Teodora cântând într-o seara de noiembrie, în anul 2021, pe când aceasta era în clasa a IV-a și începuse recent studiul viorii.
Am identificat multe elemente corecte, o așezare bună a mâinilor pe instrument, dar și probleme care țineau de ritm, de auz, de deprinderi insuficient sau incorect aprofundate până în acel moment. Doamna profesor care o inițiase în studiul viorii încercase să o ajute cât mai mult, o îndrumase corect și se preocupase cu atenție de aspectele tehnice, dar cantitatea de noi informații era considerabil de mare și era firesc ca eleva să nu se poată concentra asupra tuturor aspectelor. Desigur, era de așteptat că va fi nevoie de timp pentru sedimentarea cunoștințelor.
Am fost foarte sinceră cu părinții Teodorei, așa cum sunt întotdeauna și le-am spus că va avea foarte mult de lucrat ca să poată să ajungă la nivelul copiilor din aceeași clasă și că șansele sunt destul de mici, dar vom încerca împreună. Le-am explicat că va fi nevoie de mărirea timpului alocat studiului, de la 45 minute – o oră pe zi la minimum 3 ore, că trebuie să își dezvolte auzul muzical, să înceapă să lucreze foarte multe exerciții specifice de tehnică, studii, game și arpegii și că toate acestea ar trebui să o ajute în procesul de recuperare. Așa a început, practic, colaborarea noastră.
Teodora a fost foarte determinată să depășească toate obstacolele, să studieze uneori mai mult decât numărul de 11 ore pe care îl recomandam și să facă tot ceea ce îi stătea în putere pentru a progresa cât mai repede. Mi-a mărturisit că nu își imagina că ar putea să se orienteze spre alt domeniu în viață, decât către muzică și că își dorea să aibă răbdare pentru a-și construi pas cu pas cariera artistică. Odată cu trecerea timpului, am realizat că și povestea Teodorei va fi una dintre poveștile de succes, în care voința și studiul susținut duc la îndeplinirea tuturor năzuințelor. Confirmarea nu a întârziat să apară, odată cu admiterea ei după câteva luni la Colegiul Național de Muzică George Enescu.
Iar de atunci, în anii care au urmat, aceasta a muncit neîncetat pentru realizarea visului său. Teodora este actualmente elevă în clasa a VII-a și face parte dintre copiii de elită ai Colegiului, fiind un exemplu demn de urmat. Trebuie menționat rolul deosebit de important al doamnei profesor corepetitor Anta Agavriloae-Barbu, care a fost mereu alături de ea la toate manifestările artistice, contribuind din plin la evoluția acesteia. Teodora a fost prezentă la numeroase recitaluri și concursuri naționale și internaționale, la care a obținut rezultate deosebite:
Recitaluri în cadrul Colegiului Național de Muzică George Enescu din București; recital în cadrul Festivalului de muzică românească HopȘa desfășurat la Școala de Muzică și Arte Plastice nr. 5 din București, 2024; Premiul I de Excelență la Concursul Internațional de Interpretare Magia Colindelor, editia a XI-a, 2023; Premiul I Special în cadrul Concursului International Strings & Chamber Music Competition de la Câmpina, ediția a IV-a, 2023; Premiul I de Excelență la Concursul Internațional de Interpretare Apassionato ediția a II-a, 2023; Premiul I de Excelență la Concursul Internațional de Interpretare Mărțișoare Muzicale, ediția a III-a, 2024;
Premiul I de Excelență la Concursul Internațional de Interpretare Scherzo, ediția a VI-a, 2024; Premiul I de Excelență la Concursul Internațional de Muzică Talente Împlinite, ediția a XV-a, 2024; Premiul I de Excelență la Concursul Internațional de Interpretare Scherzo, Ediție Specială – Muzică Românească și Modernă, 2024; Premiul I Special la Concursul Național de Interpretare Instrumentală Corneliu Cezar 2024; Premiul I Special la Concursul Internațional de Interpretare Scherzo ediția a VI-a, 2024; Premiul I la Concursul de Interpretare Muzicală Iannis Xenakis – ediția a VI-a, Brăila, 2024 etc.
Fiecare minut din timpul tău este folosit fie pentru a pune o cărămidă sau a scoate o cărămidă de la proiectul pe care ți l-ai propus în viață. Fiecare minut poate fi o investiție – citat Lisa Kardos. Pentru Teodora, fiecare minut de studiu a fost, este și va fi o investiție în cariera sa violonistică.
Prof. Alexandra Acatincăi
Citarea se poate face în limita a 300 de semne. Nici o instituţie sau persoană (site-uri, instituţii mass-media, firme de monitorizare) nu poate reproduce integral articolele purtătoare de Drepturi de Autor din cadrul IndependentaRomana.ro sau al revistei INDEPENDENȚA ROMÂNĂ – INDEPENDENȚA PRIN CULTURĂ fără acordul Fundaţiei literar-istorice "Stoika". Pentru mai multe detalii, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa info@independentaromana.ro