ACASĂ / ARTICOLE / JURNAL DE CĂLĂTORIE / MOCĂNIŢA, UN TRENULEŢ DE POVESTE…

MOCĂNIŢA, UN TRENULEŢ DE POVESTE…

MOCĂNIŢA,
UN TRENULEŢ DE POVESTE…

Mocăniţa, un trenuleţ de poveste, tractat de o locomotivă cu aburi, a fost construită după Primul Război Mondial doar pentru a transporta lemnul. Astăzi, este trenul de linie îngustă care circulă prin cele mai inaccesibile zone de munte pentru transportul forestier, dar şi al pasagerilor. Turiştii au prins drag de mocăniţele româneşti, considerând că trasee montane ca în țara noastră nu se mai găsesc nicăieri în lume. O plimbare cu mocăniţa, dacă alegi să o faci iarna, este o plimbare de vis!
Mocăniţa maramureşeană este singura din Europa folosită şi astăzi în scopul transportului lemnului. Ea traversează Valea Vaserului, prin Parcul Natural „Munţii Maramureşului” şi a fost restaurată de nişte elveţieni iubitori ai peisajului românesc, transformând traseul şi mocăniţa în frumoase obiective turistice.
Pe Valea Arieşului, până în Ţara Moţilor, urcă mocăniţa din Arieş, linia ferată din Apuseni fiind inaugurată în 1912 şi a funcţionat până în anul 1998. Uitată, apoi, pentru o vreme, mocăniţa transilvană a ajuns pe mâna austriacului Georg Hocevar, supranumit „salvatorul mocăniţelor”.

Astfel, mocăniţa şi-a scurtat traseul, iar din anul 2004 circulă doar în scop turistic între Abrud şi Câmpeni, iar mocăniţa cu aburi de pe Valea Arieşului a fost declarată monument istoric.
Mocăniţa din traseul Turda – Abrud traversează o bună parte din Munţii Apuseni, este unul dintre cele mai frumoase trasee de mocăniţă din România. Denumirea de „mocăniţă” vine de la faptul că unii localnici ai zonei erau cunoscuţi ca mocani. Realizată între anii 1910-1912, mocăniţa Turda – Abrud a început să funcţioneze în iunie 1912 şi a fost scoasă din uz în 1998. Momentan, redeschiderea mocăniţei pe acest traseu este sub formă de proiect cuprins în Master Planul de Transport al României 2015-2030 şi se presupune că va fi un proiect de mare succes pentru zona turistică din Apuseni.
O călătorie de neuitat este între staţiunea Sovata şi localitatea Câmpul Cetăţii, fiind unul dintre puţinele trasee pe care bătrâna mocăniţa mai circulă.
Traseul face parte din vechea rută Târgu Mureş – Graid inaugurată în 1912, folosită până în 1997 şi din care a fost redeschis un segment feroviar. Mocăniţa circulă cu 35 de kilometri la oră, iar turiştii au, astfel, şansa de a privi câteva dintre cele mai frumoase peisaje ale ţării.

RODICA SUBŢIRELU

Citarea se poate face în limita a 300 de semne. Nici o instituţie sau persoană (site-uri, instituţii mass-media, firme de monitorizare) nu poate reproduce integral articolele purtătoare de Drepturi de Autor din cadrul IndependentaRomana.ro sau al revistei INDEPENDENȚA ROMÂNĂ – INDEPENDENȚA PRIN CULTURĂ fără acordul Fundaţiei literar-istorice "Stoika". Pentru mai multe detalii, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa info@independentaromana.ro


Recomandări

Alte parcuri dendrologice din România (II)

În numărul din s e p t e m b r i e – octombrie …

Tunelele secrete din județul Dâmbovița

Peșteri, tunele și locuri de legendă Din cartea Secretele României subterane a reputaților oameni de …







Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Toate informaţiile şi articolele publicate pe acest site de către colaboratorii şi partenerii revistei INDEPENDENȚA ROMÂNĂ – INDEPENDENȚA PRIN CULTURĂ şi ai Fundaţiei literar-istorice "Stoika" sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui site sunt interzise. (vezi secţiunea TERMENI ȘI CONDIȚII). Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa info@independentaromana.ro


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

ATENȚIE! Postaţi pe propria raspundere! Vă rugăm să comentaţi la obiect, legat de conţinutul prezentat in material. Inainte de a posta, citiţi regulamentul. Ne rezervăm dreptul de a şterge comentariile utilizatorilor care nu intrunesc regulile de conţinut prevăzute la capitolul TERMENI SI CONDIȚII. Site-ul IndependentaRomana.ro nu răspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formulării acestora revine integral autorului comentariului.




Te-ar mai putea interesa şi articole din: