ACASĂ / ARTICOLE / AERONAUTICA

AERONAUTICA

IAR III-PRODUCȚIA ÎN TIMPUL RĂZBOIULUI, BOMBARDAREA ȘI DISPERSAREA FABRICII-1941-1945

Avioanele Messerschmitt Bf 109 G-4 și G-6, construite între 1944–1948 În 15 ianuarie 1943, Subsecretariatul de Stat al Aerului prin comanda 22986/15.01.1943 a lansat în Germania prin intermediul IAR o comandă pentru 250 de celule Bf-109 G din care 15 celule urmau să fie livrate din Germania în lăzi și asamblate și montate la IAR, iar restul de 235 urmau …

Citeşte articolul »

IAR II-Reorganizarea ca regie autonomă și producția din perioada 1938–1941

Prin trecerea la organizarea de tip Regie Autonomă a Statului în subordinea Ministerului Aerului și Marinei, respectiv Subsecretariatul de Stat al Aerului s-a dorit o îmbunătățire în ceea ce privește conducerea fabricii, realizarea de economii la buget prin controlul prețurilor, creșterea competitivității, sprijin în procurarea de materiale aeronautice și licențe străine dar și o mai strânsă colaborare tehnică între uzină …

Citeşte articolul »

Demersuri realizate pentru înfiinţarea societăţii IAR I 1925–1927

În tumultoasa perioadă ce a urmat Războiului de Reîntregire, industriile aeronautice europene, pe baza experienței acumulate în timpul războiului, au demarat o competiție acerbă pentru ocuparea unei poziții dominante pe noile piețe civile recent dezvoltate sau pe cele militare supuse drastic noilor tratate de pace. Momentul coincide cu perioada în care diplomații români caută sprijinul marilor puteri europene la pregătirea …

Citeşte articolul »

Flotila 1 de Bombardament

Încă de la înființare sa în anul 1937, Flotila 1 Bombardament a avut ca Bază aerodromul Fabricii IAR. Dintr-un raport legat de activitatea Flotilei, întocmit în noiembrie 1943, aflăm că Flotila 1 Bombardament a luat fiinţă la 1 Ianuarie 1937 – prin Înaltul Decret nr.3189 din 16 Decembrie 1936 – cu reşedinţa în garnizoana Braşov, având comandant pe Cdor. av. …

Citeşte articolul »

Școala de aviație Mircea Cantacuzino

În anul 1928, la inițiativa lui Mircea Cantacuzino, se înființează una dintre cele mai active și mai dinamice școli de aviație din perioada interbelică, școală care se transformă în data de 11 iunie 1930 prin Sentința Nr. 72/930 a Tribunalului Ilfov în „Asociația Pentru Propășirea Turismului Aerian Mircea Cantacuzino” (APPTA Mircea Cantacuzino). Asociația avea 37 de membri fondatori, iar scopul …

Citeşte articolul »

Învățământul superior în domeniul aeronautic și spațial

Învățământul superior aerospațial a dat aviației și astronauticii românești și mondiale o galerie impresionantă de profesioniști, de-a lungul celui aproape un secol de existență. Această galerie se deschide cu Alexandru ”Dudu” Frim, din promoția 1930. El a funcționat ca inginer pilot de încercare la IAR Brașov. Deși nu era pilot militar, are o victorie aeriană împotriva unui bombardier B-17 în …

Citeşte articolul »