CARTEA AMINTIRILOR,
LOC DE ÎNTÂLNIRE A EXCELENŢELOR (X)
În numărul din iunie 2018 al revistei „Independenţa română – Independenţa prin cultură” redăm câteva pasaje despre următorii artişti plastici:
Monica Cristea. Familia Cristea, prin soțul, artista plastică și fiicele lor, este totdeauna o prezență plăcută, capabilă de a transforma trecutele amintiri în plăcute trăiri. Am participat la multe expoziții de grup și personale, unde tablourile artistei, peisaje, dar îndeosebi flori, au lăsat prin frumusețea lor amintiri cromatice care nu-s „capabile” să se ofilească, oricâtă vreme ar trece peste ele.
Într-o expoziție personală semnată Monica Cristea, un zbor suav de flori înviorau pânzele pictate armonios ca un „banchet al florilor zglobii” și flori înmiresmate și albastre, minuni și pământene astre. Alexandru Vlahuță ar fi adaptat expoziției cu tablouri „Florile sunt viața mea” – „Ca un cântec de iubire în auz ți se strecoară freamătul duios de codru șoapta blândelor izvoare” cu un vag parfum de floare.
Nicolae Labiș: „Nu dau pe cel mai pur parfum umanele miresme de sudoare, cu-al lor parfum închis și greu”.
Indiferent de tematică, la artista plastică Monica Cristea, ca o particularitate a lucrărilor sale, se descoperă un minunat dialog dintre desen și culoare, într-o perfectă armonie a unor sonorități cromatice în ritmuri aproape muzicale.
În mijlocul tablourilor Monicăi Cristea trăiești o veșnicie starea de grație a clipei și înțelegerea că frumusețea lumii există în toți oamenii, dar trebuie să știm când și cum să o privim. Expoziția „Flori”, la care am avut și eu lucrări, a avut capacitatea benefică de a transmite publicului numeros bucuria privirii și înțelegerii universului și a frumuseților sale, în mijlocul cărora trăim, într-un spiritual armonios.
George Costea. Născut la 27 iunie 1987 în satul Siliștea Gumești, un artist plastic complex, cu multiple calități artistice.
Ca peisagist știe să exprime o impresionantă dimensiune a spațiului pe pânză, carton sau hârtie, transformând spațiul din natură într-un loc restrâns, dând fascinația unei lumi personale. În portrete se simte inima strânsă de presimțiri, vioaie, vesele sau triste. Ochii personajelor din portretele pictate cu talent și îndârjire uneori au înfricoșătoare priviri de oboseală și durere, alteori priviri afectuoase, deschise sau vrăjmașe. Calitatea portretelor arată amabilă și durabilă prietenie artist-artă plastică, într-un continuu efort creator, în dorința de a atinge esențe artistice durabile care să atingă cerințele viitorului.
Lucrările artistului nu se pot bucura decât de critici favorabile, care produc mari satisfacții pentru George Costea. Față de arta sa plastică, pictorul este un biet sclav, fericit că se simte legat cu mii de lanțuri grele dar invizibile fizic, sunt tămăduitoare în procesul de creație artistică. Lucrările sale plastice produc asupra admiratorului de artă o sărbătoare a privirii și un exercițiu pentru pregătirea unui viitor festival artistic al frumuseții, imaginației și inteligenței.
Artistul plastic George Costea nu și-a ales drumuri bătătorite în artă; preferințele sale sunt noutăți care demonstrează viziunile de perspectivă viitoare, cunoaștere, aplecare cu mult talent spre munca sa artistică, semn distinct al personalității sale prezente și viitoare.
Cristina Machedonski. La o expoziție de pictură de grup a membrilor Asociației Artiștilor Plastici – București, organizată la Casa de Cultură Schiller, vernisată pe data de 29 martie 2018, mi s-a adeverit credința că încrederea nelimitată în destin este un minor dar hărăzit de Dumnezeu, în raport cu voința, calitate dată numai oamenilor tot de divinul Creator. Printre expozanți am remarcat pe artista plastică Cristina Machedonski, o înfățișare atrăgătoare și proaspătă, mândră, impunătoare, energică și hotărâtă, autoare a două tablouri, dintre care un portret de femeie ce a lăsat asupra criticii și sublimului public prezent un sfânt și tulburător mister artistic. Aprecierile la care expozanta nici nu visa au ajutat-o ca satisfacția mulțumirii să-i trădeze pe o față vioaie și drăgălașă o înfrigurare în suflet și inimă, ca o victorie a reușitei.
Mă bucur pentru faptul că aprecierile mele au dat artistei Cristina Machedonski o expresie tinerească vie și inteligentă și i-am inoculat o nestăpânită ambiție de afirmare în activitatea sa artistică viitoare.
Am citit în ochii doamnei Cristina Machedonski bucuria și satisfacția neînchipuită a victoriei, a recunoașterii muncii artistice și talentului său.
Tabloul cu pricina – Portret de Femeie – are o cromatică explozivă care depășește limitele unei vizualități și care oferă imaginea unui tablou pictat apropiat de un viitor triumf. Prin acel remarcabil tablou artista Cristina Machedonski s-a plasat într-o zonă a percepției artei plastice, într-un mod specific de cunoaștere și redare a frumuseții. Fie ca acel tablou să fie un reper pe calea desăvârșirii artei sale plastice.
Georgeta Ciubotaru. Într-o expoziție de pictură colectivă, prin anul 2018 am remarcat două tablouri interesante: Reverența (Balerina) și Margine de oraș sau Orașul în oglindă – Oglin. Ambele tablouri mi-au ținut privirea captivă timp îndelungat, fapt ce m-a determinat a scrie mai târziu pe îndelete. Impactul cromatic, expresivitatea suprafețelor ca noi tipuri de vizualizare și pasta colorată din plin, proprii contemporaneității, au dezvăluit forțe intime și am simțit pulsul unei cromatici explozive care, prin reacții spontane, a avut efectul unei descătușări artistice de mare forță.
Tablourile expuse se citeau puternic implicate în artă ca o latură luminoasă a picturalității artistei plastice Georgeta Ciubotaru. Numai admirând îndelungat cele două tablouri, lucrate în două moduri diferite, ai șansa de a înțelege cât mai mult din sensurile artei, descoperind sinteza decupa din bogăția de forme și culori a naturii, imagini care ne conduc pe un drum al esențelor.
Cu timpul, pictura artistei plastice Georgeta Ciubotaru, „descoperită” de subsemnatul într-o expoziție colectivă care pune în valoare sensibilități ascunse, va ajunge să poarte identitatea celei ce a creat-o. Pictura artistei Georgeta Ciubotaru este un gest conștient care pune în valoare un deosebit proces de creație plastică, artistică.
Cele două tablouri se înscriu într-o logică expresivă a unui limbaj plastic, care pot susține un convingător și profund discurs, ceea ce subsemnatul am remarcat și am așternut pe hârtie. Îi urez artistei plastice Georgeta Ciubotaru sănătate și capacitatea de a crea în continuare opere de artă plastică cu un mare potențial expresiv.
Cristiana Marinescu. În ziua de 19 aprilie 2018, am participat la vernisajul expoziției de pictură a unei colege în ale frumosului, Cristiana Marinescu, care, într-o bucurie a succesului, a deșteptat în ochii și sufletul publicului
admirator de artă plastică și decorativă iluzii și apetituri care au răscolit patimile spiritualitații în gândirea omului atât
simplu cât și intelectual.
Artista plastică Cristiana Marinescu, o adevărată creatoare de gânduri pașnice și artistice, într-un instinct al curiozității, a reușit prin creațiile sale în ale artelor plastice să-și răspândească în voie gândul său tineresc și primăveratic.
Libertatea gândului frumos și nobil al artistei Cristiana Marinescu, prin transpunerea primăverii pe pânză, carton sau hârtie a înlesnit putința de înflorire a sufletelor și de înțelegere a frumosului.
Expoziția sa ne face să înțelegem legăturile omului cu natura înconjurătoare și faptul că inima omenească nu este săracă în a aprecia cugetul și gândul închis în el, potențial spirit latent.
Am părăsit expoziția doamnei Cristiana Marinescu cu un gând armonios asemănător marii iubiri pentru arta novatoare și entuziasta dorință de a putea aprecia prin cuvinte frumoase și expresii potrivite înclinația semenilor – artiști plastici – către arta de toate felurile. Am apreciat în această expoziție simțul de măsură și cuviința sufletească ale artistei Cristiana Marinescu, precum și spiritul de observație ce se află în taina noutății. Expoziția m-a bucurat, constatând că o condiție esențială a oricărei superiorități a culturii individuale, indiferent de ramura cultural artistică, este egală cu lărgimea umană a orizontului inspirator de gânduri numai bune, frumoase, nobile și etern valabile.
Mulțumesc artistei plastice Cristiana Marinescu și organizatorilor expoziției Asociația Artiștilor Plastici București pentru ocazia de a sta eu însumi de vorbă cu mine despre folosul frumosului.
Pictor VERGIL COJOCARU-COVER
Expune fragmente, cuvinte potrivite, expresii frumoase şi afirmaţii laudative despre
artiştii plastici ce vor apărea în „Cartea amintirilor – loc de întâlnire a excelenţelor”,
lucrare ce se află în culegere la tipografie.
Citarea se poate face în limita a 300 de semne. Nici o instituţie sau persoană (site-uri, instituţii mass-media, firme de monitorizare) nu poate reproduce integral articolele purtătoare de Drepturi de Autor din cadrul IndependentaRomana.ro sau al revistei INDEPENDENȚA ROMÂNĂ – INDEPENDENȚA PRIN CULTURĂ fără acordul Fundaţiei literar-istorice "Stoika". Pentru mai multe detalii, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa info@independentaromana.ro