ACASĂ / ARTICOLE / TEATRU - FILM-MUZICA / UNITER în căutarea teatrului pierdut

UNITER în căutarea teatrului pierdut

Pe măsură ce luăm distanță față de salutul originar al vieții, rostit în toate limbile de fulgerarea a două glasuri ne vedem devenind ecoul tot mai vag, răspusul tardiv și incongruent al unei memorii ce nu le mai regăsește. Se lămurește astfel, ca o cicatrice de gând dând contur multor neliniști, faptul că iubirea și indiferența noastră, fariseismului nostru au aceeași origine-alegerea primară, acel credo existențial, invizibil, dar mereu afirmativ, aparține celuilalt, aproapelui.

Recent, UNITER-ul și-a invitat prietenii, cunoscuții, membrii de onoare, la un timp al regăsirii, la propria sa memorie. Uneori contestată, disprețuită, dar niciodată înfrântă. Dacă în asta și mai ales în teatru, coteriile, jocurile de culise rămân excentrice. În caz contrar, trăim mai departe ”la bloc”, ca o inspirată metaforă a scenografului Dragoș Buhagiar, ceea ce s-a instaurat ca o normă, în mentalitatea familiei lărgite din societatea actuală. Cu administratorii și serviciile ei, inclusiv. Cel mai important personaj al acestei lungi seri umane a rămas Povestea, nostalgia, fiindcă doar ea este vie, nemuritoare, doar ea are puterea de a imortaliza întâmplări și oameni, de a-i metamorfoza în personaje de mit și legende. Este de la sine înțeles faptul că peste 80% din publicul ce animă sălile de spectacol este alcătuit din tineri. UNITER-ul este și pe mai departe dator să conserve această nevoie de teatru a celor tineri, sau întineriți prin artă. În această motivație rezidă- cum spunea Tompa Gabor ”singura sursă de energie capabilă să susțină nu doar utopice restructurări economice, ci acea resurecție valorică necesară, indice stabil al unor autentice înnoiri culturale.” Orice aniversare, oricât de fastă ar fi, implică și germenele unor ”uitări”, oglinda unei absențe, cum ar fi spus Liviu Ciulei, dar și al unei posibile renașteri. Și, dacă nu știm cum va arăta ”noua” lume după odiseea pandemiei, putem totuși observa cum dispare aceasta gradual, după o rețetă bine ”scrisă”. Iar, amurgul ”idolilor”, a partidelor –sistem și a clivajelor care le legitimau, începute de ceva vreme, azi se accelerează. Firește, fenomenul social este extensibil, el beneficiind de culoarea locală, trecând astfel de la refulările etern ”indignaților”, la cel al contestatarilor de profesie, ezitările în lanț ale corupților și vânătorilor de ”zestre” politică. ”În aceste vremuri sumbre și contradictorii”, cum ar fi spus Llosa, UNITER-ul înseamnă o alternativă , un antidot la uitare și la indiferență. Asistăm azi, la o continuă disoluție a valorilor. Societățile peste tot în lume sunt lovite de aceeași maladie. Doar că unele sunt mai puțin rezistente, decât altele. Identitatea culturală, atât cât azi se (mai) percepe a fost deja înlocuită, cu o ură surogat, de multe ori plasată- ca și-n trecut- sub semnul maleficului ideologic, al ”rețetelor” doctrinare. Așezată de către arhitectul ei, Ion Caramitru în urmă cu trei decenii, sub semnul perenității și al echidistanței culturale această instituție – cu toate fluctuațiile ei organizatorice, valorizante și de ”bucătăria” breslei- a încercat să nu cadă pradă păcatului (ideologic) originar. Dacă a și reușit o va spune doar memoria, timpul. Ea este martorul absolut indispensabil, pentru o justă apreciere a faptelor, a unui trecut liber asumat. ”UNITER-ul, pentru mine, spunea cândva un alt obișnuit al galelor, Cornel Todea- înseamnă, mai presus de cuvinte de circumstanță, de solidaritate, încredere în celălalt”. ”Restul e tăcere” și mai ales inconsecvență. Ca și colegii săi (Felix Alexa, Lucian Giurchescu, Mihai Mănuțiu, M. Mălaimare, sau G. Mihăiță) el știe faptul că, după trei decenii de ”aventură teatrală”, nu mai poate fi vorba de a transforma un simbol, o marcă înregistrată într-un simplu fetiș de patrimoniu. Mai ales azi, având în vedere vremurile la care suntem deopotrivă, martiri și victime aleatorii.

Armand Steriadi

Citarea se poate face în limita a 300 de semne. Nici o instituţie sau persoană (site-uri, instituţii mass-media, firme de monitorizare) nu poate reproduce integral articolele purtătoare de Drepturi de Autor din cadrul IndependentaRomana.ro sau al revistei INDEPENDENȚA ROMÂNĂ – INDEPENDENȚA PRIN CULTURĂ fără acordul Fundaţiei literar-istorice "Stoika". Pentru mai multe detalii, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa info@independentaromana.ro


Recomandări

Maria Ventura – O mare tragediană româno-franceză

Maria Ventura s-a născut la 14 iulie 1888 (unele surse dau drept an al nașterii …

Paul Călinescu – Un pionier al cinematografiei românești

Paul Călinescu s-a născut la 23 august 1902 în Galați, într-o familie intelectuală, de viță …







Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Toate informaţiile şi articolele publicate pe acest site de către colaboratorii şi partenerii revistei INDEPENDENȚA ROMÂNĂ – INDEPENDENȚA PRIN CULTURĂ şi ai Fundaţiei literar-istorice "Stoika" sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui site sunt interzise. (vezi secţiunea TERMENI ȘI CONDIȚII). Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa info@independentaromana.ro


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

ATENȚIE! Postaţi pe propria raspundere! Vă rugăm să comentaţi la obiect, legat de conţinutul prezentat in material. Inainte de a posta, citiţi regulamentul. Ne rezervăm dreptul de a şterge comentariile utilizatorilor care nu intrunesc regulile de conţinut prevăzute la capitolul TERMENI SI CONDIȚII. Site-ul IndependentaRomana.ro nu răspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formulării acestora revine integral autorului comentariului.




Te-ar mai putea interesa şi articole din: